Introduction
Sur les causses, la chasse aux grives à l’aide de pièges appelés tindèlas était une tradition très forte et quasi-professionnelle, avec les tindelaires.
Vidéo
© Amic BEDEL - Tous droits réservés Institut occitan de l'Aveyron
Charles BARAILLE
né en 1926 à Luc de Veyreau.
Transcription
Occitan
Français
« I a doas sòrtas de tordres : i a roget e lo chicaire o lo vendemiaire. Pièi i a la trida e la chaca. E pièi los mèrles. E la griva negra qu'a una cravata, apelam aquò de religiosas aicí per çò que an una cravata blanca.
Las tindèlas, cadun las fasiá dins son terrenh. Chaque proprietari fasiá sas tindèlas. Ieu, sus 300 ectaras, arribave a ne far quinze cents, chaca campanha, e atrapave mila o dotze cents grivas. N'ai avut atrapat dotze cents.
Çò que las vendiam ? Aquò fasiá a pus près un milion d'aquel temps, pas un milion de ara parce que seriam riches ! A-n-aquela epòca, aquò fasiá sèt, uèch francs la bèstia. Las vendiam. I aviá de ramassatges, que las ramassavan per ne far de pâté o los otelièrs que las servissián a l'òtèl. Aquò èra quicòm de renommat, la griva.
Ara, se'n fa de mens en mens. I a quauqu'anciens, quauques retretats, que ne fan mès los junes ne fan pas. Aquò se perdrà. Ven una epòca dins la vida que tot finís, aquò s'arrèsta.
N'ai atrapat de polits paquets, de grivas, dins lo temps. Mos quatre pus fòrts jorns aquò's un jorn cent sèt, quatre-vint-sièis, setanta-doas e cinquanta-una. La prumièira machina a lavar que crompèrem, la paguèrem ambe quatre jorns de grivas. Aquò fasiá, aquò fasiá polit !
Mès aquò's coma de tot, ara n'i a pas coma dins lo temps, aquò demenís. I a de causas que aumentan, d'autras que demenisson, las grivas, ara n'i a pas tansas. N'i a pas coma dins lo temps. »
Las tindèlas, cadun las fasiá dins son terrenh. Chaque proprietari fasiá sas tindèlas. Ieu, sus 300 ectaras, arribave a ne far quinze cents, chaca campanha, e atrapave mila o dotze cents grivas. N'ai avut atrapat dotze cents.
Çò que las vendiam ? Aquò fasiá a pus près un milion d'aquel temps, pas un milion de ara parce que seriam riches ! A-n-aquela epòca, aquò fasiá sèt, uèch francs la bèstia. Las vendiam. I aviá de ramassatges, que las ramassavan per ne far de pâté o los otelièrs que las servissián a l'òtèl. Aquò èra quicòm de renommat, la griva.
Ara, se'n fa de mens en mens. I a quauqu'anciens, quauques retretats, que ne fan mès los junes ne fan pas. Aquò se perdrà. Ven una epòca dins la vida que tot finís, aquò s'arrèsta.
N'ai atrapat de polits paquets, de grivas, dins lo temps. Mos quatre pus fòrts jorns aquò's un jorn cent sèt, quatre-vint-sièis, setanta-doas e cinquanta-una. La prumièira machina a lavar que crompèrem, la paguèrem ambe quatre jorns de grivas. Aquò fasiá, aquò fasiá polit !
Mès aquò's coma de tot, ara n'i a pas coma dins lo temps, aquò demenís. I a de causas que aumentan, d'autras que demenisson, las grivas, ara n'i a pas tansas. N'i a pas coma dins lo temps. »
Les oiseaux et les pièges
« Il y a deux sortes de tourds : il y a le rouget et le chicaire ou le vendangeur. Puis il y a la trida et la chaca. Et puis les merles. Et la grive noire qui a une cravate, nous appelons ça des religieuses ici parce qu'elles ont une cravate blanche.
Les pièges, chacun les faisait dans son terrain. Chaque propriétaire faisait ses pièges. Moi, sur 300 ha, j'arrivais à en faire 1500, à chaque saison, et j'attrapais 1000 à 1200 grives. J'en ai eu attrapé 1200.
Combien les vendions-nous ? Ça faisait à peu près 1 million de ce temps là, pas 1 million d'aujourd'hui parce que nous serions riches ! À cette époque-là, ça faisait 7,8 francs la bête. Nous les vendions. Il y avait des ramassages, ils les ramassaient pour en faire du pâté ou les hôteliers qui les servaient à l'hôtel. C'était quelque chose de renommé, la grive.
Maintenant, il s'en fait de moins en moins. Il y a quelques anciens, quelques retraités, qui en font mais les jeunes n'en font pas. Ça se perdra. Vient une époque dans la vie où tout s'achève, ça s'arrête.
J'en ai attrapé de jolis paquets, de grives, dans le temps. Mes quatre meilleures journées c'est un jour 107, 86, 72 et 51. La première machine à laver que nous achetâmes, nous la payâmes avec quatre jours de grives. Ça faisait, c'était joli !
Mais c'est comme pour toute chose, aujourd'hui il n'y en a pas comme dans le temps, ça diminue. Il y a des choses qui augmentent, d'autres qui diminuent, les grives, maintenant, il n'y en a pas tant. Il n'y en a pas autant que dans le temps. »
« Il y a deux sortes de tourds : il y a le rouget et le chicaire ou le vendangeur. Puis il y a la trida et la chaca. Et puis les merles. Et la grive noire qui a une cravate, nous appelons ça des religieuses ici parce qu'elles ont une cravate blanche.
Les pièges, chacun les faisait dans son terrain. Chaque propriétaire faisait ses pièges. Moi, sur 300 ha, j'arrivais à en faire 1500, à chaque saison, et j'attrapais 1000 à 1200 grives. J'en ai eu attrapé 1200.
Combien les vendions-nous ? Ça faisait à peu près 1 million de ce temps là, pas 1 million d'aujourd'hui parce que nous serions riches ! À cette époque-là, ça faisait 7,8 francs la bête. Nous les vendions. Il y avait des ramassages, ils les ramassaient pour en faire du pâté ou les hôteliers qui les servaient à l'hôtel. C'était quelque chose de renommé, la grive.
Maintenant, il s'en fait de moins en moins. Il y a quelques anciens, quelques retraités, qui en font mais les jeunes n'en font pas. Ça se perdra. Vient une époque dans la vie où tout s'achève, ça s'arrête.
J'en ai attrapé de jolis paquets, de grives, dans le temps. Mes quatre meilleures journées c'est un jour 107, 86, 72 et 51. La première machine à laver que nous achetâmes, nous la payâmes avec quatre jours de grives. Ça faisait, c'était joli !
Mais c'est comme pour toute chose, aujourd'hui il n'y en a pas comme dans le temps, ça diminue. Il y a des choses qui augmentent, d'autres qui diminuent, les grives, maintenant, il n'y en a pas tant. Il n'y en a pas autant que dans le temps. »
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